مقالات تخصصی

دیسک تراش درجا چیست؟ راهکاری نوین با 6 مزیت برتر

دیسک تراش درجا

چه زمانی نیاز به دیسک تراش داریم؟

دیسک تراش درجا بحث این مقاله ما می‌باشد. چرا و چه‌زمانی به دیسک‌تراش درجا نیاز داریم؟ ممکن است برای شما هم پیش‌آمده باشد که در سرعت‌های بالا یا شرایط آب‌وهوایی نامناسب، هنگامی که ترمز می‌گیرید، صدایی گوشخراش بشنوید یا متوجه لرزش فرمان ماشین ‌شوید.

همانطور که در مقاله سیستم ترمز خودرو توضیح دادیم، یکی از اجزا ترمز خودرو دیسک‌ترمز می‌باشد. عمر دیسک‌ترمز وابسته به عواملی همچون سرعت خودرو، شرایط آب‌وهوایی، جنس وکیفیت دیسک و… می‌باشد. چنانچه دیسک درمعرض آسیب‌هایی همچون سرعت بالا قرار بگیرد، از عمرش کاسته و دچار نواقصی مثل زنگ‌زدگی یا تاب برداشتگی می‌شود.

اما سوال اینجاست که در چنین مواقعی چه باید کرد؟

اصولا در این شرایط لازم است نقص یا اصطلاحا لنگی پیش‌آمده را رفع کنید. عموما برای رفع این لنگی از راهکارهایی مثل تعویض دیسک‌ترمز یا تراش دیسک‌ترمز استفاده می‌کنند تا بتوانند لنگی بوجودآمده را برطرف سازند.

درگذشته چنانچه دیسک‌ترمز دچار هریک از این نواقص می‌شد، برای رفع مشکل، دیسک را از روی خودرو باز می‌کردند، سپس آن‌را به یک تراشکاری می‌فرستادند. در تراشکاری رویه‌دیسک، تراش داده می‌شد و در نهایت دیسک‌تراش‌خورده جهت اتصال به خودرو فرستاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت علم این روش سنتی به‌دلیل معایبی که داشت با روش و ابزار مدرن تری به‌نام دیسک‌تراش درجا یا روکار جایگزین شده است.

دیسک تراش درجا

دستگاه دیسک تراش درجا یا روکار:

همانطور که گفتهشد یکی از بهترین روش‌های رفع نقص دیسک‌ترمز استفاده از دیسک تراش روکار یا درجا است. این دستگاه دیسک‌تراش شما را از این که دیسک‌ترمز خودرو را از روی خودرو باز کنید، بی‌نیاز می‌کند.

با استفاده از دیسک تراش درجا یا روکار برای رفع نقص و تراش دیسک، نیاز به فرستادن دیسک به تراشکاری ندارید و می‌توانید بدون جدا کردن دیسک از خودرو، دو طرف دیسک را به‌طور همزمان تراش دهید.

دیسک تراش درجا

استفاده از دیسک تراش روکار یا درجا چه مزیت‌هایی دارد؟

-با استفاده از دیسک‌تراش می‌توانید عمر مفید لنت ترمز خودرا افزایش دهید.

          همانطور که گفته‌شد با وجود دستگاه دیسک تراش نیازی به تعویض دیسک ترمز نخواهید داشت و سطح ترمزگیری شما پیشرفت می‌کند. از طرفی عمر مفید لنت ترمز شما افزایش چشمگیری خواهد داشت.

- قیمت مناسب دیسک تراش درجا:

 این دستگاه به‌نسبت کارایی که دارد، قیمت مناسبی دارد و درمقایسه با روش های سنتی دردسر کمتری نیز دارد. وجود این دستگاه در تعمیرگاه شما ضروری است.

- صرفه‌جویی در زمان:

 همانطور که توضیح دادیم در تراش دیسک به‌روش سنتی باید دیسک از روی خودرو شما باز شود و به تراشکاری برده‌شود، که این‌کار موجب صرف زمان زیادی از شما می‌شود. اما در روش مدرن و با استفاده از دیسک‌تراش درجا نیازی به بازکردن دیسک از روی خودرو نمی‌باشد و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود.

- عدم وجود هرگونه خطا در تراشکاری دیسک:

دیسک‌تراش درجا بصورت همزمان دوطرف دیسک را تراش و صیقل می‌دهد. این هماهنگی از وجود هرگونه خطا در تراشکاری دیسک جلوگیری می‌کند.

- دقت بالا و طراحی ساده و قابل‌فهم:

 این دیسک‌تراش طراحی ساده و قابل‌فهمی دارد و شما به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده و با آن کار کنید. اما این طراحی نسبتا ساده با دقت محصول در تضاد نیست! این محصول در عین سادگی از دقت و ظرافت بالایی برخوردار می‌باشد.

- تراش هر دیسک متناسب با اجزای همان چرخ:

دیسک‌تراش درجا، هر دیسک را متناسب با اجزای همان چرخ تراش می‌دهد و عیوب سایر قطعات چرخ را با تراش درجای دیسک، رفع می‌کند.

بخش‌های اصلی دیسک تراش درجا یا روکار:

این دیسک‌تراش دو جز اصلی دارد: بخش بزرگتر پاور یا دیسک‌گردان نامیده می‌شود و بخش کوچکتر تراش‌دهنده یا کله‌گی نامیده می‌شود.

نقش پاور یا دیسک‌گردان این است که چرخ خودرو را به چرخش دربیاورد و چون نیاز به قدرت بالایی دارد، بخش بزرگتری را به خود اختصاص داده است. وظیفه کله‌گی این است که عملیات تراش دیسک ترمز را انجام دهد.

دیسک گردان در مقایسه با تراش‌دهنده از اهمیت چندانی برخوردار نیست و دیسک‌تراش درجا قابلیت تراش 95% دیسک‌های بازار را بدون دیسک‌گردان دارد.

نتیجه گیری:

باتوجه به اتفاقات روزمره و عمر دیسک‌ترمز، ممکن است دیسک‌ترمز دچار نقص شود و برای رفع این نقص مجبور به تعمیر یا تعویض دیسک شوید که باتوجه به روش‌های مدرن راه‌حل بهتر و بهینه‌تر تعمیر دیسک است.

ممکن است برای تعمیر دیسک نیاز به تراش و صیقل دادن دیسک داشته‌باشید، امروزه برای تراش دیسک از دستگاه دیسک‌تراش روکار یا درجا استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه می‌تواند مزایای زیادی ازجمله صرفه‌جویی در زمان و هزینه را به‌همراه داشته باشد. ما در تیماتک مفتخریم که توانسته‌ایم دستگاه دیسک‌تراش درجا را برای رفع نیاز تعمیرکاران و صنعتگران تولید کرده و روانه بازار کنیم.

پس با استفاده از دستگاه دیسک تراش درجا یا روکار بدون نیاز به جداکردن دیسک از خودرو، تراش و صیقل دیسک را انجام داده و دیسک‌ترمز خودرا تعمیر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *