مقالات تخصصی

تعمیر دیسک ترمز یا تعویض آن ؟ بهترین راه تعمیر دیسک ترمز خودرو چیست؟

تعمیر دیسک ترمز یا تعویض آن ؟ بهترین راه تعمیر دیسک ترمز خودرو چیست؟

همانطور که در مقالات قبل بررسی کردیم، ممکن است هر دیسک ترمزی در اثر عوامل مختلف آسیب ببیند. و باید برای تامین امنیت سرنشینان خودرو این آسیب برطرف شود.

شما برای برطرف کردن مشکل میتوانید دیسک خودرو را تعمیر یا تعویض کنید، اما مسئله این‌است که بهترین روش برای رفع این آسیب کدام است؟ طبعا هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. ما در این مطلب به بررسی این دو روش می‌پردازیم تا شما بتوانید با مقایسه این دو راهکار، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

تعویض دیسک ترمز:

زمانی که یک دیسک ترمز بنا به دلایل مختلفی مثل استفاده طولانی مدت، یا تصادفات جاده ای، عمرش به پایان رسیده‌باشد، این دیسک کهنه با یک دیسک نو و سالم توسط یک فرد متخصص با ابزار های مخصوص جایگزین می‌شود و به این پروسه تعویض دیسک گفته می‌شود.

در ادامه این مقاله به این مطلب میپردازیم که در اثر چه شرایطی باید دیسک خودرو را تعویض کنیم و امکان تعمیر دیسک وجود ندارد.

 

تعمیر دیسک ترمز:

ممکن است دیسک ترمز شما بنابردلایلی دچار نواقصی شده باشد و در این صورت اگر دیسک شما همچنان قابل استفاده باشد و عمرش به‌ پایان نرسیده باشد، می‌توانید از تعمیر دیسک استفاده کنید و با این روش مشکل دیسک را برطرف کنید.

برای مثال ممکن است در اثر توقف های زیاد و حرکت مجدد مثلا در سرازیری ها دیسک ترمز بیش از حد درگیر بشود و این درگیری موجب تغییر شکل دیسک بشود یا ممکن است در اثر اینکه خودرو درحال حرکت، از داخل آب رد شود یا قبل از سرد شدن کامل روی خودرو آب ریخته شود، دیسک خودرو شما دچار تغییر شکل شود.

حتی ممکن است دیسک شما دراثر درگیری زیاد با لنت لبه دار شود که این موارد در بهترین حالت، کمترین مشکلی که بوجود می ‌آورند بروز صدا و سوت کشیدن خودرو در هنگام ترمزگیری می باشد، و در بدترین حالت باعث انحراف و سانحه، بخصوص در سرعت های بالا می‌شود.

البته اگر دیسک شما قابل تعمیر باشد، در صورتی که هریک از موارد بالا پیش بیاید با استفاده از تراش دیسک، با دستگاه تراشکاری یا با دیسک تراش درجا (که در مقاله دیسک تراش درجا: راهکاری نوین با 6 مزیت برتر به آن پرداخته‌ایم.) می توان این مشکل را حل کرد.

در تعمیر دیسک با دیسک تراش درجا دوطرف دیسک خودرو شما بصورت همزمان تراش داده می شود و نواقص پیش آمده برروی دیسک از بین میرود. .  درنتیجه با تعمیر دیسک خودرو بدون پرداخت هزینه های نسبتا بالا نقص خودرو شما برطرف می شود.

تعویض یا تعمیر دیسک خودرو

در باب این موضوع که بین 2روش بالا کدام یکی می‌تواند برای خودرو مناسب تر و به‌صرفه تر باشد، باید به این قضیه توجه کنید که تعویض دیسک عملا یکی از پر هزینه‌ترین کارهایی است که برای خودرو انجام می‌شود.

اما گاهی اوقات امکان تعمیر دیسک وجود ندارد بنابراین راهی بجز تعویض دیسک باقی نمی‌ماند. در این مرحله شما ناچارا هزینه زیادی را متحمل می‌شوید، اما برای این که بتوان از روش به‌صرفه‌تری استفاده کرد، اگر دیسک خودرو نیازی به تعویض ندارد نباید در این مورد پافشاری کرد. و در این موضع قطعا تعمیر دیسک راه‌حل بهتر و مناسب تری است.

تعمیر یا تعویض دیسک

چه دیسک ترمزی را می‌توانیم تعمیر کنیم؟

همانطور که گفته شد لازمه تعمیر دیسک خودرو این‌است که عمر دیسک خودرو شما تمام نشده باشد و همچنان قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد.

تعمیر و تراش دیسک یک راه‌حل کم هزینه و باکیفیت برای رفع آسیب دیسک‌ها می‌باشد، و دربیشتر مواقع پس از آسیب دیدن دیسک، نواقص با تراش دیسک رفع می‌شود اما ممکن است دیسک شما شرایطی داشته باشد که قابل تراش و تعمیر نباشد در این صورت نمی‌توانید از تراش دیسک استفاده کنید و می‌بایست برای اطمینان از ایمنی خودرو دیسک را تعویض کنید.

یکی از مواردی که در تعمیر و تراش دیسک حائز اهمیت است ضخامت دیسک است. اگر دیسک خودرو شما ضخامت قابل قبولی داشته باشد، میتوانید از روش تراش و تعمیر دیسک استفاده کنید. چرا که با تراش دیسک ضخامت دیسک خودرو شما کاهش می‌یابد و اگر در همان ابتدا دیسک خودرو ضخامت مناسبی نداشته باشد و شما دیسک را تراش بدهید، دیسک بیش از اندازه نازک می‌شود و این قضیه برای سلامت خودرو و ایمنی سرنشینان مناسب نیست.

توصیه می‌شود در خصوص بررسی ضخامت دیسک از یک متخصص و مکانیک خبره در این زمینه کمک و راهنمایی بگیرید.

چه زمانی دیسک ترمز باید تعویض و جایگزین شود؟

زمان تعویض دیسک ترمز با عواملی مثل شرایط آّب‌و‌هوایی، محیط رانندگی و عادات هنگام رانندگی رابطه زیادی دارد. برای مثال رانندگی در مناطق کوهستانی نیاز به ترمز هایی با فرکانس بالاتر دارد و سایش نسبتا سریعتر اتفاق می‌افتد بنابراین چرخه تعویض دیسک کوتاه‌تر خواهدشد.

همانطور که در قسمت‌های قبل به‌آن پرداختیم تعمیر دیسک‌ها تا حد زیادی راه‌حل مقرون به‌صرفه‌تری است. اما دربرخی موارد امکان تعمیر دیسک وجود ندارد و می‌بایست برای حفظ امنیت سرنشینان و سلامت خودرو جهت تعویض دیسک اقدام کنید.

چنانچه هرکدام از مواردی که در ادامه شرح داده‌شده را در خودرو خود مشاهده کردید، دیسک چرخ‌ها نیاز به تعویض دارند:

تشخیص مکانیک شما این بوده که ضخامت دیسک ترمز به حداقل رسیده و دیگر قابل تراش نیست.

برای خودرو شما تصادفی رخ داده و آسیبی که به دیسک ها وارد شده جبران ناپذیر است.

بین دیسک و لنت فاصله افتاده و دیسک چرخ دچار تاب‌برداشتگی شده‌است.

 بطور کلی اگر در دیسک جلو، هر طرف سطح دیسک ترمز به اندازه یک میلی متر ساییده شده باشد، زمان مناسب برای تعویض دیسک است.

 اگر دیسک چرخ عقب در هر طرف سطح آن به اندازه 0/5- 0/75 میلی متر ساییده شده باشد، نوید پایان عمر دیسک ترمز را می دهد.

تعمیر یا تعویض دیسک

نتیجه کلی

در مقایسه 2روش تعمیر و تعویض دیسک خودرو، روش تعمیر مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است. و چنانچه آسیب دیسک خودرو شما با تراش دیسک برطرف می‌شود، بهتر است روی تعویض دیسک پافشاری نکنید.

اما دربرخی شرایط ممکن است آسیب به دیسک شما به‌قدری باشد که قابل جبران نباشد یا در طی تراشکاری های گذشته ضخامت دیسک شما به حداقل رسیده باشد در این موارد می‌بایست دیسک شما تعویض و جایگزین شود.

لازم به ذکر است در صورت بروز مشکل می‌بایست حتما از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید و اجازه دهید او شرایط را بسنجد و درنهایت با یک تصمیم عاقلانه از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *